Léčení cholesterolu dietou


Hladiny cholesterolu v krvi zvyšují takzvané nasycené tuky, které se v potravě vyskytují společně s tuky nenasycenými. Nasycené tuky najdeme ve výrobcích živočišného původu (například mléčné a masné výrobky), tuhých margarínech a ve většině zákusků, sušenek a potravin z „rychlého občerstvení.“ Tyto nasycené tuky zvyšují hladinu cholesterolu, zatímco nenasycené tuky z rostlin a ryb hladinu LDL c holesterolu snižují nebo neovlivňují.

Strava jedince trpícího FH by měla být pestrá a vyvážená. Cílem je postupně snížit celkový příjem tuků a cholesterolu a konzumovat vhodné tuky, stravu bohatou na vlákninu, ovoce, bobulovité plody a zeleninu. Pokud je Vaše strava chudá na tučné ryby, měli byste denně užívat olej z tresčích jater nebo jiný přípravek obsahující omega-3 mastné kyseliny. Pacientům s FH se správným složením jídelníčku pomůže ošetřující lékař nebo nutriční specialista.

Základní pravidla:


snížení spotřeby saturovaných (živočišných) tuků a tzv. trans-tuků, které vznikají ztužováním rostlinných tuků, na méně než 7 % z celkového energetického příjmu

mono-nenasycené tuky (hlavní zdroj jsou rybí tuky, olivový olej, tuky v ořeších) by měly tvořit 20 % a více příjmu energie

poly-nenasycené tuky (v zásadě tuky rostlinného původu) by měly tvořit 10 % a více příjmu energie

celkový příjem tuků by měl být do 25–35 % celkového energetického příjmu

složité cukry (polysacharidy, škroby obsažené v obilninách, rýži, bramborách atd.) by měly tvořit 50–60 % celkového energetického příjmu; omezit bychom měli jednoduché cukry, tedy ty, které dávají našim pokrmům sladkou chuť (běžný cukr)

bílkoviny mají tvořit 15 % z celkového denního energetického příjmu

vláknina by v této dietě měla být zastoupena v množství 23–30 g/den (celozrnné pečivo, luštěniny, ovoce, zelenina, brambory v porci 500 g denně)

příjem cholesterolu méně než 200 mg/den

součástí zdravého životního stylu je správný příjem tekutin: naše tělo potřebuje 1,5 až 2 litry tekutin denně; nejlepším nápojem je voda, bylinkové a ovocné čaje; pití černého čaje ani kávy v běžném množství nemá na hladiny krevních tuků a cholesterolu vliv; nadměrná konzumace kávy (700 ml/den) zvyšuje hladiny cholesterolu v krvi – vhodnější je pití kávy překapávané či instantní, než pití turecké kávy; důležité je také omezení konzumace alkoholu, u žen na 10 – 20 g, u mužů na 10 – 30 g etanolu denně (toto množství alkoholu je obsaženo v 1 malém panáku nebo ve 2 dcl vína nebo v půllitru piva); alkohol zvyšuje krevní tlak, hladinu triglyceridů v krvi a současně zvyšuje energetický příjem

Jak se správně stravovat?


Obecně platí – jezme méně, pestře a v zelenině i ovoci se neomezujme

Moderní věda tuky v naší stravě oproti konci 20 století do určité míry omilostnila. Ukazuje se totiž, že tuky jsou v některých ohledech menší zlo než přemíra sacharidů (cukrů). Dnes se dbá především na kvalitu tuků: jde o to, aby se snížil příjem škodlivých trans-tuků a nasycených tuků ve prospěch tuků obsahujících vícenenasycené mastné kyseliny – ty naopak našemu zdraví prospívají.

Osmdesátá léta minulého století se nesla ve znamení nízkotučných diet, což znamená, že v jídleníčku bylo omezováno především celkové množství tuků. V současnosti se odborníci shodují, že tuky by měly tvořit 30 – 35 % energetického příjmu během jednoho dne, sacharidy 55 % a bílkoviny 15 %. Ani redukční dieta, tedy dieta zaměřená na snížení tělesné hmotnosti, nepočítá s významnými změnami v příjmu tuků, ale jde cestou snižování příjmu cukrů a mírného zvyšování příjmu bílkovin (to aby nedocházelo ke ztrátě cenné svalové hmoty).